Ervaringsleren
Ervaringsleren is een methodiek uit het Jeugdwerk en werkt vaak vanuit groepen of klassen, maar
kan ook toegepast worden met gezinnen.
Deze vorm van begeleiding bestaat uitsluitend uit meerdaagse, outdoor programma's. Er wordt
gewerkt met activiteiten in de natuur, zoals rotsklimmen, zeil- of vlottentocht, oriëntatie,
vertrouwens- en samenwerkingsopdrachten, touwenparcours, etc.
Het gaat niet om de activiteiten op zich, ze zijn geen doel.
Ze worden gebruikt vanuit deze specifieke
methodiek met achterliggende accenten:
- Waarderend –
- de deelnemers worden benaderd vanuit wat ze kunnen in plaats vanuit wat ze
nog moeten leren.
- Impliciete of expliciete vorming –
- de methodiek is erop gericht de voorwaarden te scheppen
waarin de deelnemers kunnen ontwikkelen en leren. Het biedt hen ervaringen die hen in
staat stellen om zelf stappen te ondernemen in hun persoonlijke en sociale ontplooiing. Dit
kan op verschillende vlakken: zelfvertrouwen en zelfbeschikking, weerbaarheid, empathisch
vermogen, sociale vaardigheden, wederzijds respect, enz.
- Zelfbeschikking –
- de deelnemers bepalen zelf wat de opbrengsten zijn en maken zelf een
vervolgplan.
- Natuur –
- behalve dat het een voordeel oplevert om nieuwe en onbekende omgeving te
exploreren, biedt de natuur ook een gezonde omgeving om los te raken van dagelijkse gang
van zaken.